I Nannestad sørger både fire- og sekshjulinger for at noen av landets beste langrennsløyper blir produsert.
Nannestad og Bjerke løypekjørerlag har ansvaret for hele 100 kilometer langrennsløyper, bare en liten time unna hovedstaden. Ingen åpner langrennsløyper tidligere på det sørlige Østlandet enn Rune Granås og hans ni kolleger i preppeteamet.
– Vi pleier å skryte av at vi er de første på Østlandet som åpner løyper med natursnø. Løypene ligger 150-300 meter over Gardermoen-området, og disse meterne utgjør som regel forskjellen mellom regn og snø i vinterhalvåret, forklarer Granås.
Løypens høyeste punkt ligger på 712 meter og høyden forklarer mye av løypesuksessen.
Bruker ATV mer og mer
Men løypene kommer ikke av seg selv. Løypelaget har investert i en ny sekshjuling som de har montert belter på. I tillegg har de to standard firehjulinger med belter til disposisjon. To snøscootere har de også, men Granås innrømmer at ATV har tatt over mer og mer i forbindelse med prepareringen.
– Vi kjører mye med relativt tunge slådder eller ruller bak. Da gir ATVen mer kontroll og bedre styreegenskaper. ATVen er generelt enklere å ha med å gjøre.
– Et annet pluss med ATV er at den har et større bruksområde. Den kan brukes året rundt, til service og vedlikehold av løypenettet. Det er behov for å rydde skog og kjøre ut materialer, som for eksempel til å bygge broer, forklarer han.
Best når det er lite snø
Det er særlig tidlig i sesongen og i de deler av sesongen da det er lite snø, at ATVen viser sin overlegenhet. I de deler av vinteren da det er godt med snø er det to større tråkkemaskiner som gjør hovedjobben.
Realiteten de siste sesongene har imidlertid vært lite snø og stort behov for ATV på belter. Sekshjulingen som løypelaget har investert i har ikke vært arbeidsledig. Nylig la den bak seg 50 timer på tre uker.